Wanneer de debiteur niet binnen door u gestelde betalingstermijn de herinnering(en) heeft voldaan, kunt u voor deze debiteur een aanmaning voor de betreffende factuur versturen. U heeft de keuze om te werken met een 1e, 2e en / of 3e herinnering binnen uw debiteurenproces. Als u uw betalingstermijnen nog niet ingesteld heeft kunt u het beste het artikel 'Betalingstermijnen instellen' doornemen.
Een aanmaning versturen
Om een aanmaning te sturen gaat u altijd eerst op zoek naar de verzonden herinnering en controleert u of deze verlopen is. U kunt hier een handig overzicht van oproepen door in het menu Financieel - Facturen te zoeken op alle 'Verlopen' herinneringen. Deze zoekopdracht toont alle herinneringen die niet binnen de ingestelde betalingstermijn zijn voldaan.
- Ga naar menu Financieel - Facturen
- Kies bij 'Soort datum' de optie 'Herinneringsdatum 1' en geef een periode in
- Werkt u met een 2e of 3e herinnering, kies dan 'Herinneringsdatum 2' of 'Herinneringsdatum 3'
- Kies bij 'Huidige status' de optie 'Verlopen'
- Druk op 'Zoeken'
Alle herinneringen die al verzonden zijn, maar die niet binnen de ingestelde betalingstermijn zijn betaald, worden getoond in het resultatenoverzicht.
Vervolgens kunt u één (of meerdere) verlopen herinnering(en) een aanmaning verzenden. Klik hiervoor op een herinnering naar keuze en verstuur (print / mail) deze een aanmaning.
Let op! Als u gebruik maakt van de instelling 'Automatisch herinneringen versturen' dan geldt dit enkel op factuurtypen 'Herinnering' en niet voor factuurtypen 'Aanmaning'. Aanmaningen dient u altijd handmatig te verzenden.
Tip! Zet op de laatste aanmaning altijd expliciet hoeveel incassokosten de klant riskeert als hij niet tijdig betaalt. Dit is verplicht te vermelden in het geval u de factuur uit handen geeft aan een incassobureau.
Lees alles hierover in het artikel 'Incassokosten tonen op uw aanmaning'.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.